Algemene voorwaarden

naservice

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, verkopen, leveringen en diensten van JDB Haarden BV die verband houden met naservice.

JDB Haarden BV
Antwerpsesteenweg 77
2840 Rumst - België
Ondernemingsnummer/ BTW: BE0400.803.505
E-mail: [email protected]
Telefoon: +32 15 31 18 17

Indien u een bestelling of dienst aanvraagt die betrekking heeft op interieur, haarden of locatieverhuur, zijn de respectieve algemene voorwaarden voor die dienst van toepassing:

Algemene voorwaarden - Interieur

Algemene voorwaarden - Haarden

Algemene voorwaarden - Locatieverhuur

1. Toepassingsgebied

1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, contracten, leveringen en diensten van JDB Haarden BV met betrekking tot naservice, ongeacht de aard van de overeenkomst, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

1.2. Deze voorwaarden hebben voorrang op eventuele algemene of bijzondere voorwaarden van de klant, ook indien deze anders zouden bepalen, en op eventuele bepalingen in bestekken of andere documenten die aan de overeenkomst voorafgaan, tenzij JDB Haarden BV hiermee uitdrukkelijk en schriftelijk instemt.

1.3. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien zij uitdrukkelijk en schriftelijk door JDB Haarden BV zijn bevestigd.

1.4. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op bestellingen die worden geplaatst via e-mail of via de website van JDB Haarden BV, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

1.5. De meest recente versie van deze algemene voorwaarden is steeds beschikbaar op www.jdbhaarden.be of wordt op eenvoudig verzoek kosteloos aan de klant bezorgd.

2. Offertes en prijzen

2.1. Onze offertes zijn slechts bindend indien zij door de bestuurder of diens aangestelde zijn ondertekend en blijven geldig tot dertig (30) dagen na de offertedatum. Indien het BTW-tarief wijzigt vóór facturatie van het saldo, wordt de nog te factureren prijs overeenkomstig aangepast, ook wanneer vooraf een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. In afwijking van artikel 1793 BW kunnen meerwerken door JDB Haarden BV met alle middelen van recht worden bewezen.

2.2. Naservices worden uitgevoerd tegen de op het moment van de boeking geldende tarieven, zoals vermeld op onze website of meegedeeld via offerte of bevestiging. Alle vermelde prijzen zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven. Afhankelijk van de aard van de naservice kunnen bijkomende kosten van toepassing zijn, zoals:

2.2.1. verplaatsingskosten per kilometer of forfaitair tarief;

2.2.2. onverwachte werkzaamheden die noodzakelijk blijken (bijvoorbeeld bij extreem vuile ruiten of hardnekkige vervuiling in het rookkanaal);

2.2.3. uurtarief voor de uitgevoerde werken, met een minimale aanrekening van vijftien (15) minuten;

2.2.4. materiaalkosten en andere verbruiksartikelen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werken;

2.2.5. voorrijkosten of oproepkosten, indien van toepassing.

Voorbeelden van naservices zijn onder meer: onderhoud van gaskachels, onderhoud van speksteen, gasonderhoud, schouwvegen, en andere herstellingen of onderhoudswerken.

2.3. Voor B2B-klanten kunnen deze prestaties worden bewezen met werkbonnen of interne servicerapporten van JDB Haarden BV. Voor consumenten (Boek VI WER) geldt dat bijkomende prestaties enkel worden aangerekend indien zij vooraf uitdrukkelijk overeengekomen of schriftelijk bevestigd zijn (bijvoorbeeld per e-mail of ondertekende werkbon), behalve bij noodzakelijke of dringende prestaties als gevolg van fout, nalatigheid of verzuim van de klant.

3. Intellectuele rechten

3.1. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen, ontwerpen, foto’s, 3D-modellen en andere materialen of bestanden die door of namens JDB Haarden BV worden opgesteld of verstrekt, blijven te allen tijde de eigendom van JDB Haarden BV en zijn beschermd door auteursrechten en andere intellectuele eigendomsrechten.

3.2. Deze materialen mogen uitsluitend worden gebruikt voor de beoordeling, uitvoering en/of oplevering van de overeenkomst tussen de klant en JDB Haarden BV. Elk ander gebruik, reproductie, wijziging of verspreiding, geheel of gedeeltelijk, is verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.

3.3. De klant is aansprakelijk voor elk misbruik door zichzelf of door derden aan wie hij deze materialen heeft doorgegeven. JDB Haarden BV behoudt zich het recht voor om bij inbreuk een schadevergoeding te eisen van minimaal tien percent (10%) van de aannemingssom, onverminderd het recht op volledige vergoeding van de daadwerkelijk geleden schade.

3.4. Op eerste schriftelijk verzoek van JDB Haarden BV moet de klant alle bovenvermelde materialen onmiddellijk terugbezorgen of wissen, in fysieke en/of digitale vorm.

4. Uitvoering van de naservice

4.1. De vermelde interventietermijnen zijn steeds indicatief en vormen geen resultaatsverbintenis. Een laattijdige uitvoering kan nooit aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of tot enige schadevergoeding ten laste van JDB Haarden BV.
Indien de afgesproken interventietermijn wordt overschreden, dient de klant JDB Haarden BV eerst schriftelijk in gebreke te stellen en te trachten tot een minnelijke regeling te komen.
Wanneer de uitvoering van de naservice wordt opgeschort of onderbroken door toedoen van de klant of diens aangestelden/derden, is de klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd voor de daaruit voortvloeiende kosten.

4.2. De klant moet ervoor zorgen dat de plaats van uitvoering vrij en goed bereikbaar is, en dat de nodige nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water beschikbaar zijn. Indien geen elektriciteit kan worden geleverd en JDB Haarden BV genoodzaakt is een alternatieve voorziening te gebruiken, worden de hieraan verbonden kosten integraal doorgerekend. Onnodige verplaatsingskosten en wachttijden van meer dan vijftien (15) minuten, die te wijten zijn aan de klant, worden gefactureerd aan het toepasselijke uurtarief.

4.3. De klant staat er tevens voor in dat de werkruimte veilig toegankelijk is, vrij van obstakels, voldoende is voorbereid en, waar nodig, voorzien is van stofafscherming. Indien de interventie buiten of op de openbare weg plaatsvindt, voorziet de klant, op eigen kosten, in voldoende parkeerplaatsen in de onmiddellijke nabijheid en draagt hij zorg voor het verkrijgen van alle vereiste vergunningen of toelatingen, waaronder parkeer- en innamevergunningen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

4.4. JDB Haarden BV verbindt zich ertoe haar werkzaamheden op een professionele en zorgvuldige wijze uit te voeren. De klant erkent evenwel dat bepaalde werken, zoals het reinigen of bewerken van schouwen, onvermijdelijk roet of stof kunnen veroorzaken. JDB Haarden BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor stof, roet of daarmee samenhangend ongemak dat uit dergelijke werken voortvloeit, voor zover de werkzaamheden met de vereiste zorgvuldigheid zijn uitgevoerd.

4.5. De uitvoering van de naservice gebeurt volgens de regels van goed vakmanschap en conform de toepasselijke technische voorschriften.

5. Oplevering en aanvaarding

5.1. Tenzij andersluidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de acht (8) dagen na de uitvoering van de naservice geen bemerkingen aangetekend werden overgemaakt aan JDB Haarden BV, de prestatie geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de uitvoering bestonden, moeten binnen de acht (8) dagen na uitvoering aangetekend worden gemeld aan JDB Haarden BV, zoniet worden zij geacht aanvaard te zijn.

5.2. Voor naservices worden niet beschouwd als een gebrek in de conformiteit, noch als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte gebruikssporen of sporen van noodzakelijke demontage/montage, voor zover deze technisch niet te vermijden zijn, algemeen aanvaard zijn, of eigen zijn aan de gebruikte materialen en methoden.

Een uitzondering geldt wanneer uitdrukkelijk in de opdrachtbevestiging is vermeld dat bepaalde eigenschappen (zoals specifieke constructie, afmetingen, kleur of design) voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaken.

6. Herroepingsrecht voor consumenten

6.1. Indien de klant optreedt als consument in de zin van Boek VI van het Wetboek van Economisch Recht (WER) en de overeenkomst wordt gesloten op afstand of buiten de onderneming van JDB Haarden BV, beschikt de klant over een wettelijke bedenktijd van veertien (14) kalenderdagen om de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen.

Voor de levering van diensten zoals naservice begint de herroepingstermijn te lopen op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.

6.2. Het herroepingsrecht is niet van toepassing in de gevallen bedoeld in artikel VI.53 WER, waaronder (maar niet beperkt tot):

6.2.1. Diensten (zoals naservice) die volledig zijn uitgevoerd met voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de klant, en waarbij de klant heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen zodra de overeenkomst volledig is uitgevoerd;

6.2.2. Diensten betreffende dringende herstellingen of onderhoud die de klant uitdrukkelijk heeft gevraagd om tijdens de herroepingstermijn te laten uitvoeren.

6.3. Indien de klant verzoekt om de uitvoering van naservice te laten beginnen vóór het verstrijken van de herroepingstermijn, dient de klant dit verzoek en de erkenning van het mogelijk (gedeeltelijk) verlies van het herroepingsrecht schriftelijk te bevestigen. In geval van herroeping na gedeeltelijke uitvoering is de klant een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan hetgeen reeds is geleverd of uitgevoerd op het moment van herroeping, vermeerderd met de kosten van reeds verwerkte materialen.

6.4. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de klant JDB Haarden BV via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld per aangetekende brief of e-mail) op de hoogte stellen van zijn beslissing om de overeenkomst te herroepen, binnen de toepasselijke termijn. JDB Haarden BV zal het modelherroepingsformulier ter beschikking stellen overeenkomstig de wettelijke bepalingen.

6.5. Klanten die handelen in de uitoefening van hun beroep of bedrijf (B2B) hebben onder geen enkele omstandigheid recht op herroeping.

7. Garantie en aansprakelijkheid

7.1. Waar wettelijk voorzien, is de tienjarige (10) aansprakelijkheid uit de artikelen 1792 en 2270 BW van toepassing.

7.2. Indien de klant optreedt als consument in de zin van Boek VI van het WER (B2C), gelden de wettelijke garantiebepalingen inzake consumentenbescherming onverkort. Voor naservice geldt de wettelijke garantie uitsluitend indien en voor zover deze wettelijk van toepassing is. De klant moet elk gebrek aan conformiteit dat het gevolg is van de naservice binnen twee (2) maanden na ontdekking schriftelijk melden.

7.3. Voor klanten die niet als consument handelen (B2B), wordt, behoudens schriftelijk anders overeengekomen, een beperkte contractuele garantie verleend van drie (3) maanden op de uitgevoerde naservice, enkel voor lichte verborgen gebreken en op voorwaarde dat de klant elk zichtbaar geworden gebrek binnen één (1) maand na ontdekking aangetekend, gedetailleerd en schriftelijk meldt aan JDB Haarden BV.

7.4. Indien de klant aanspraak maakt op garantie, wordt naservice alleen uitgevoerd indien het gebrek niet het gevolg is van verkeerd gebruik, onjuist onderhoud of installatie, of een montage die niet door JDB Haarden BV werd uitgevoerd of die niet conform de richtlijnen is uitgevoerd.

De garantie beperkt zich uitsluitend tot het kosteloos herstellen of vervangen van onderdelen waarvan een constructie- of montagefout van de naservice bewezen is, met uitsluiting van enige andere schadeloosstelling. Op uitgevoerde herstellingen in het kader van naservice wordt geen nieuwe garantie verleend. De aansprakelijkheid voor geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.

7.5. Geen enkel beroep op wettelijke of contractuele garantie is mogelijk indien en voor zover het gebrek het gevolg is van één of meerdere van de volgende of andere vergelijkbare omstandigheden, waaronder maar niet beperkt tot:

7.5.1. verkeerd gebruik of verkeerde behandeling van producten, materialen of toestellen, waaronder (maar niet beperkt tot) overmatig of foutief stoken, gebruik van ongeschikte of verboden brandstoffen (zoals nat hout of afval), of gebrek aan ventilatie of geblokkeerde luchtaanvoer;

7.5.2. zelf uitvoeren van onderhoud, herstellingen, demontage of installatie in strijd met de gebruiksvoorschriften of zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van JDB Haarden BV;

7.5.3. schade door vorst, vocht, brand (waaronder schouwbrand), overmacht, of door een handeling of opzettelijke fout van de klant of diens aangestelden;

7.5.4. nalaten van regelmatig onderhoud zoals voorgeschreven door JDB Haarden BV of de fabrikant;

7.5.5. schade aan bestaande installaties indien deze ondeugdelijk zijn gemonteerd door derden;

7.5.6. indirecte schade, zoals geurhinder, rookschade of gebruiksverlies van het toestel.

7.6. De aansprakelijkheid van JDB Haarden BV, op welke rechtsgrond dan ook, is in alle gevallen beperkt tot het laagste van:

7.6.1. het totaalbedrag van de daadwerkelijk door de Klant betaalde huurprijs voor de betreffende reservering; of

7.6.2. het bedrag dat in het desbetreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekeraar van JDB Haarden BV wordt uitgekeerd.

7.7. JDB Haarden BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten van haar aangestelden, onderaannemers of andere hulppersonen, behalve in geval van opzet of zware fout van zichzelf of van een persoon die in haar naam optreedt.

Voor zover wettelijk toegestaan, wordt elke persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders of medewerkers van JDB Haarden BV uitgesloten.

8. Verplichtingen van de klant

8.1. De klant verstrekt tijdig en correct alle informatie en medewerking die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de naservice.

8.2. De klant zorgt ervoor dat de plaats van uitvoering vrij en goed bereikbaar is, veilig toegankelijk is, en voorzien is van de nodige nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit en water). Indien geen elektriciteit kan worden geleverd en JDB Haarden BV genoodzaakt is een alternatieve voorziening te gebruiken, worden de hiermee verbonden kosten integraal doorgerekend.

8.3. De klant treft passende voorzorgsmaatregelen om schade of vervuiling te voorkomen, waaronder het afdekken van meubels, het vrijhouden van de werkruimte (geen meubels voor de haard/kachel) en het voorzien van voldoende stofafscherming.

8.4. De klant dient alle instructies, voorschriften en waarschuwingen van JDB Haarden BV en/of de fabrikant na te leven met betrekking tot het gebruik, onderhoud en de veiligheid van de geleverde producten en uitgevoerde werken.

8.5. Indien de klant deze verplichtingen niet naleeft, heeft JDB Haarden BV het recht de uitvoering van de naservice op te schorten, bijkomende kosten aan te rekenen en/of schadevergoeding te vorderen.

9. Betaling

9.1. Voor naservice-opdrachten verzoekt JDB Haarden BV om een voorschot van dertig procent (30%) van het totale bedrag van de overeenkomst. Het saldo wordt gefactureerd zoals bepaald in de overeenkomst of, bij gebrek aan specifieke afspraken, onmiddellijk na uitvoering van de naservice.

9.2. Facturen zijn betaalbaar binnen zeven (7) kalenderdagen na factuurdatum via overschrijving op de door JDB Haarden BV opgegeven bankrekening of contant, via Payconiq of Bancontact in de winkel. Een factuur wordt pas geacht betaald te zijn wanneer het volledige bedrag op onze rekening is bijgeschreven.

9.3. Voor klanten die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf, worden facturen geacht aanvaard te zijn indien zij niet binnen acht (8) kalenderdagen na ontvangst per aangetekend schrijven gemotiveerd worden betwist. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de dwingende rechten van consumenten.

9.4. Indien een factuur niet tijdig wordt betaald, zijn de bepalingen van artikel 10 (Niet-nakoming en annulatie) van toepassing, met inbegrip van het recht van JDB Haarden BV om de uitvoering van de naservice op te schorten en/of bijkomende kosten aan te rekenen, onverminderd haar overige rechten, met inachtneming van de dwingende waarborgen voor consumenten zoals bepaald in Boek XIX WER.

10. Niet-nakoming en annulatie

10.1. Indien de klant een contractuele verplichting niet nakomt, is JDB Haarden BV gerechtigd om, onverminderd haar overige rechten, de uitvoering van haar verbintenissen op te schorten tot volledige nakoming door de klant, en/of de overeenkomst te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst.

10.2. Annulatie of omboeking van een afspraak voor naservice is kosteloos indien dit minstens 24 uur vooraf wordt meegedeeld.

10.3. Indien wij een afspraak hebben en er op het afgesproken tijdstip en adres niemand aanwezig is, wordt een forfaitair bedrag van 150,00 euro excl. btw aangerekend, vermeerderd met de verplaatsingskosten.

10.4. Indien een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt JDB Haarden BV zich het recht voor de uitvoering van het nog uit te voeren naservice-werk te onderbreken tot volledige betaling heeft plaatsgevonden. JDB Haarden BV bepaalt zelf wanneer zij de naservice kan hervatten, zonder gehouden te zijn tot enige vergoeding wegens vertraging. Indien JDB Haarden BV door deze schorsing schade lijdt, zal de klant deze schade vergoeden.

10.5. Indien de klant handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, zijn bij laattijdige betaling (na het verstrijken van de vervaldatum en zonder voorafgaande ingebrekestelling) van rechtswege de wettelijke intresten verschuldigd zoals bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Daarnaast is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd overeenkomstig artikel 6 van die wet (thans vastgesteld op 40 euro), onverminderd het recht van JDB Haarden BV om hogere bewezen invorderingskosten te verhalen.

10.6. Indien de klant optreedt als consument in de zin van Boek VI WER, wordt bij laattijdige betaling eerst één gratis herinnering verstuurd. Indien de klant niet betaalt binnen de in deze herinnering vermelde termijn, zijn de volgende forfaitaire bedragen verschuldigd:

10.6.1. 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;

10.6.2. 30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;

10.6.3. 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.

Krachtens Boek XIX WER mogen in dat geval verwijlintresten en schadevergoedingen pas aangerekend worden na het verstrijken van een termijn van minstens veertien (14) kalenderdagen vanaf de verzending van de eerste gratis herinnering. De hierboven vermelde plafonds blijven daarbij onverkort van toepassing.

11. Privacy

11.1. JDB Haarden BV verwerkt de persoonsgegevens van de klant in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR) en de toepasselijke nationale wetgeving.

11.2. De verwerking gebeurt op basis van artikel 6.1, b) en c) van de AVG, namelijk met het oog op de uitvoering van de overeenkomst met de klant en de naleving van wettelijke verplichtingen (zoals facturatie en boekhouding). Indien vereist, kan de verwerking van persoonsgegevens van de klant ook plaatsvinden op basis van artikel 6.1, a) (toestemming), bijvoorbeeld voor direct marketing.

11.3. Voor marketingdoeleinden zal JDB Haarden BV de klant enkel contacteren indien de klant hiervoor vooraf zijn uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld via een aankruisvak op een formulier of via e-mail. De klant kan deze toestemming te allen tijde kosteloos intrekken.

11.4. De klant heeft het recht om zijn persoonsgegevens in te zien, te verbeteren, te laten wissen of over te dragen, evenals om bezwaar te maken tegen of beperking van de verwerking te vragen. De klant kan deze rechten uitoefenen door een schriftelijk verzoek, vergezeld van een bewijs van identiteit, te richten aan [email protected].

11.5. Voor verdere informatie over de verwerking van persoonsgegevens en de rechten van de klant, kan de klant de privacyverklaring raadplegen op www.jdbhaarden.be/privacy-verklaring. Bij klachten kan de klant zich wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be).

12. Diverse bepalingen

12.1. Geen van de partijen is aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de naservice die het rechtstreekse gevolg zijn van overmacht (waaronder onder meer, doch niet uitsluitend: natuurramp, brand, pandemie, oorlog, overheidsmaatregelen, staking bij derden, uitzonderlijke schaarste aan grondstoffen, storingen in toelevering of nutsvoorzieningen). De uitvoeringstermijnen worden geschorst voor de duur van de overmacht. Indien de situatie langer dan zestig (60) kalenderdagen aanhoudt, kan elk van de partijen de overeenkomst schriftelijk beëindigen zonder schadevergoeding.

12.2. Indien één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden nietig, ongeldig of onafdwingbaar zouden worden verklaard, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht. Partijen zullen in dat geval de ongeldige bepaling vervangen door een geldige bepaling die het meest aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling.

12.3. Het nalaten of uitstellen door één van de partijen om een recht of rechtsmiddel uit te oefenen dat voortvloeit uit deze overeenkomst, kan niet worden beschouwd als een afstand van dat recht.

12.4. Deze voorwaarden, samen met de overeenkomst en eventuele bijlagen, vormen de volledige overeenkomst tussen partijen en vervangen alle eerdere mondelinge en schriftelijke afspraken met betrekking tot hetzelfde onderwerp.

12.5. De klant mag zijn rechten of verplichtingen uit deze overeenkomst niet overdragen aan een derde zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van JDB Haarden BV.

12.6.  JDB Haarden BV kan deze voorwaarden wijzigen voor toekomstige naservice-overeenkomsten. Voor consumenten geldt dat dergelijke wijzigingen slechts van toepassing zijn na voorafgaande kennisgeving en met inachtneming van de wettelijke rechten van de consument, waaronder het recht om de overeenkomst te beëindigen indien de wijziging een aanzienlijke impact heeft.

13. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

13.1. Voor consumentengeschillen geldt dat deze uitsluitend zullen worden behandeld door de rechtbank van de woonplaats van de consument, overeenkomstig artikel 624 van het Gerechtelijk Wetboek. Voor alle andere geschillen zijn uitsluitend de rechtbanken van Antwerpen bevoegd. Alvorens een gerechtelijke procedure te starten, kan elk van de partijen verzoeken om elk technisch geschil voor te leggen aan de Verzoeningscommissie Bouw, Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139, 1000 Brussel, www.bouwverzoening.be.

13.2. Op al onze overeenkomsten is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.